Træn ledelse med både/og

Interview fra Lederkonference 2014
Fra Ergoterapeut Foreningen

Styrk din handlekraft som leder. Og styr igennem en kompleks og modsætningsfyldt hverdag, hvor krav og muligheder indimellem synes at eksistere på hver sin planet. Det er nogle af de temaer lederne reflekterer over på Lederkonferencen 2015 lige nu.

Vi skal hjælpe mennesker og lette hverdagen for dem. Og vi skal gøre det så effektivt, at vi slipper dem hurtigst muligt. Vi skal sætte den enkelte patient i centrum. Og sikre ensartet behandling til alle. Vi skal gøre det billigere. Og bedre.

Lyder det paradoksalt? Jamen, det er der skam også. Og samtidig er det vilkår, som ledere må acceptere og endda tage på sig. Eller som erhvervspsykolog Lotte Lüscher formulerer det:

– Det er en del af ledelsesopgaven i dag, at tage ”umulighederne” på sig og at finde nye veje. Vi har at gøre med en oversættelsesopgave, hvor man skal gøre medarbejderne i stand til at handle ved at skabe fast grund under dem. Og samtidig accepterer de rammevilkår, der pålægges en ovenfra, fra egen ledelse og fra politikerne, siger Lotte Lüscher.

Erhvervspsykolog Lotte Lüscher er dagens oplægsholder på Ergoterapeutforeningens og Danske Fysioterapeuters lederkonference. Hun taler om paradoksledelse. Det er et fænomen, som i al sin umiddelbare umulighed går ud på at få ender til at mødes. Og at skabe på én gang stabilitet og fornyelse. Organisationens værdier skal sikres. Samtidig med non stop forandringer på afdelingen. Kvaliteten skal være i top. Og omkostningerne i bund.

– Paradokset er et grundvilkår for ledere i dag. Og det gælder både ledere i det offentlige og i det private. Mange private virksomheder skal for eksempel overleve ved at levere den bedste service, samtidig med at de skal reducere deres omkostninger. Jeg ser fuldstændig den samme bevægelse begge steder, siger Lotte Lüscher.

Forestillingen om, at ”det er os i det offentlige, der hele tiden må holde for, mens de lever fedt og frit i det private”, er, mener hun, altså en myte.

Men når det så er sagt, så er kravene om forandringer mange og indimellem modsatrettede på landets offentlige arbejdspladser.

–  Mange ergoterapeuter oplever sikkert, at man går ind og rører ved deres kerneydelse, for eksempel at hjælpe mennesker og lette hverdagen for dem. Kerneydelsen bliver udfordret, når man samtidig får at vide, at man skal slippe borgerne så hurtigt som muligt, for at reducere omkostningerne og gøre systemet mere effektivt. De grundlæggende værdier bliver truet, men man må som leder erkende, at man er underlagt vilkår, der består i både at forandre og skabe stabilitet, siger Lotte Lüscher.

Balancegang

I udgangspunktet er forandring OG stabilitet en selvmodsigelse, påpeger erhvervspsykologen. For man kan næppe på én gang lave store forandringer og samtidig fuldkommen sikre stabilitet og kontinuitet. Derfor er opgaven at sikre balancen mellem de to modpoler. Og den opgave er en ledelsesopgave.

– Hvor skal vi skære til? Hvor skal vi droppe en ydelse? Hvor skal vi holde fast? Jeg forstår godt, at de mange modsatrettede krav kan være svære at acceptere, men jeg oplever også, at medarbejderne for ofte i lidt for stor grad bliver overladt til sig selv og til selv at finde ud af, hvordan de løser opgaverne. På et sygehus skal det for eksempel være lederteamet eller afdelingsledelsen, der bestemmer, hvordan vi gør det her, siger Lotte Lüscher.

Hun understreger, at man naturligvis meget gerne må tage medarbejderne med på råd. Ikke mindst fordi mange gode ideer lever blandt dem, men ledelsens opgave er og bliver at styre sikkert igennem paradokserne, at sikre balance og fast grund under fødderne.

– Hvis lederne ikke tager stilling, ender man i brok eller handlingslammelse. Ledere, der ikke tager stilling og handler på kravene, sender stress og frustrationer nedad i organisationen, hvis de signalerer, at ”politikerne eller vores egen ledelse kan da ikke bare komme og sige sådan her”. Opgaven er at få det til at gå op. At tage stilling til det niveau, man vil levere på, siger Lotte Lüscher.

Tre grundvilkår

Hun opridser tre grundvilkår for ledere, der skal styre gennem paradokserne:

  • 1) En grundlæggende accept af selvmodsigelser og flertydighed – altså at acceptere paradokserne som en realitet
  • 2) En evne til at rumme modsætninger i både den strategiske tænkning og i den daglige problemløsning
  • 3) Evnen til at hjælpe organisationen med at positionere sig midlertidigt mellem modsatrettede opgaver og handle derfra

– Jeg kan godt forstå, at man som leder kan blive paralyseret, når man får at vide, at ”nu skal du spare 40 procent – og samtidig får du alle de her nye opgaver”, men som leder kan man ikke blive i afmægtigheden. Du er nødt til at sætte dig ned og sige: ok, hvordan løser jeg det her? Og så er er du nødt til at tænke ledelse begge veje. Opad mod dine egne ledere. De skal vide, hvad du beslutter, og hvad de så ikke får, når I skærer. Og nedad, så dine medarbejdere ved, hvordan I fremover gør tingene. siger Lotte Lüscher.

I hendes opfordring til at blive konkret, når først besparelseschokket har lagt sig, ligger også en opfordring til at erkende, at man som leder aldrig kan løse hele problemet. Men at man er nødt til at tænke både/og. Og integrere de to poler i løsningen. For eksempel: Vi skal spare, men levere bedre kvalitet.

Det handler om at balancere og at tænke integrativt, altså på en måde, der favner modsætningerne. For eksempel: Formuler problemet. Analyser problemernes elementer. Udpeg mulige nye veje. Beslut så, hvilken vej man vælger.

– I stedet for at tænke i et enten-­eller scenarie, så er integrativ tænkning en mulighed for at rejse spørgsmålet i et både/og-perspektiv. For eksempel hvordan speeder vi nødvendigt og vedvarende op i personalegruppen, samtidig med, at vi sikrer trivslen?

– Balancen må holdes, begge sider af paradokset har ret, og løsningen må afspejle begge poler, siger Lotte Lüscher, der giver disse råd til arbejdet med at finde løsninger:

  • Tillad modsætningerne i rummet blandt medarbejderne/i ledergruppen – byd dem velkommen
  • Undersøg polerne i paradokset
  • Undersøg sammen, hvordan I sikrer værdierne fra begge poler i en løsning. Eller aftal at tilgodese værdierne på længere sigt

Vippebræt

Lotte Lüscher sammenligner øvelsen med at stå på et vippebræt og træne balance. På denne ene side af afdelingens bræt står relationer. På den anden resultater. På den ene side fornyelse. På den anden stabilitet.

– Nogen gange skal vi tage os af teamet. Andre gange kræver løsningen faktisk, at vi strammer organisationen op. Vi kan have fokus på trivsel. Andre gange er det på performance. Det afhænger af opgaven, men som leder må man hele tiden tage stilling til, hvordan man holder balancen. Pointen er, at slipper du med det ene ben, så falder du. Begge poler skal rummes i løsningen, siger Lotte Lüscher, der understreger, at komplekse problemstillinger skal mødes med komplekse refleksioner.

Hvis man altid indgår de kompromisser, som den integrative tænkning lægger op til, risikerer man nemlig at lande i halvlunkne løsninger. Derfor handler det om hele tiden at tænke på problemerne som nogen, der ændrer sig og løbende i lederteamet stille spørgsmålene:

  • Hvilken opgave ønsker vi at lykkes med i den kommende tid
  • Hvad skal vi derfor gøre ledelsesmæssigt for at understøtte dette
  • Hvad betyder det, vi kommer til at vende ryggen til i denne periode?

Bevar handlekraften

– Hvis du vælger side i en af polerne, ender du med at få præcis det problem, som du søgte at løse.  Vælger du for eksempel at fokusere på resultater, målinger og individuelle præstationer, så ender du med, at personalet trives så dårligt, at det også går ud over resultaterne. Hvis du derimod udelukkende fokuserer på samarbejde, trivsel og relationer, så risikerer du at trivslen forværres, fordi personalegruppen ikke skaber resultater, siger Lotte Lüscher.

Hun opfordrer ledere til at tage ”umulighederne” på sig og gå forrest i løsningen af problemerne.

–  Det handler om at bevare handlekraften midt i en kompleks og modsætningsfyldt hverdag. Og erkende at ledelse gennem paradokset er dit arbejdsvilkår.

Lotte Lüscher er erhvervspsykolog og PhD i ledelse. Hun arbejder som virksomhedskonsulent for private og offentlige firmaer, særligt med fokus på strategiske og organisatoriske forandringsprocesser. Ekstern lektor ved Handelshøjskolen i Århus og på Psykologisk Institut i Aarhus og forfatter til bogen “Ledelse gennem paradokset – om ledelsesmæssig handlekraft gennem organisatorisk kompleksitet”.